درسهای زندگی
بسمه تعالی
موضوع تحقیق : چگونگی بر قراری ارتباط مطلوب بین کارکنان در پیشبرد اهداف آموزشی
مهارتهای سه گانه مدیریت:
رابرت کاتز (1955) از صاحبنظران مدیریت با مطالعه و بررسی
رفتار اداری، سه نوع مهارت را که برای مدیران مورد نیاز است شناسایی کرده
است:
1- مهارت فنی2- مهارت انسانی 3- مهارت ادراکی.
1- مهارت فنی :
منظور از مهارت فنی، توانایی و کارایی در فعالیتی است که انجام آن نیازمند
به روشها، تکنیکها و ابزار و وسایل ویژه ای باشد.
2- مهارت انسانی:
منظور از روابط انسانی توانایی مدیر در کار کردن موثر با دیگران و ایجاد
محیط و موقعیت مناسب عاطفی، روانی و اجتماعی برای سعی و تلاش گروهی است ،
در این شرایط مدیر خود از آرامش، سلامت و امنیت روانی و اعتماد به نفس
برخوردار است و سعی در شناخت و احترام به نظرات، عقاید و احساسات دیگران و
تأمین امنیت روانی و محیطی آرام و مناسب برای آنان دارد.
درباره نظرات مهارت فنی و مهارت انسانی باید گفت که مهارت فنی کار کردن با اشیاء است ولی مهارت انسانی کار کردن با افراد.
3- مهارت ادراکی : منظور از مهارت ادراکی، توانایی در نظر گرفتن سازمان به عنوان یک مجموعه، سیستم و کل یکپارچه و واحد می باشد.
به
عبارت دیگر مهارت ادراکی را می توان به عنوان توانایی تشخیص اجزاء و عناصر
سازمان و روابط میان آنها دانست و اینکه تأثیر متقابل آنها بر یکدیگر
چگونه خواهد بود و تغییر و تحول در یک جزء چه اثراتی را بر اجزاء و عناصر
دیگر ودر نهایت بر کل سازمان خواهد گذاشت.
دیروز زنگ آغاز سال تحصیلی جدید در سراسر کشور به صدا درآمد و 13میلیون دانشآموز در دور و نزدیک و در مناطق دورافتاده و محروم پشت نیمکت نشستند.
کمبود مدرسه و امکانات آموزشی در کشور به ویژه در مناطق دورافتاده یکی از مشکلاتی است که سیستم آموزشی با آن دست و پنجه نرم میکند و با آغاز سال جدید تحصیلی، کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش بیشتر از قبل به آن اشاره میکنند.
وضعیت معیشیتی معلمان که البته با اجرای طرح رتبهبندی اندکی بهبود یافته، مساله معلمان حقالتدریسی که بدون آزمون و استخدام وارد نظام آموزشی شدند و حالا بعد از چند سال انتظار استخدام دارند، محتوای کتب آموزشی که به گفته وزیر آموزش و پرورش ربطی به آنچه در جامعه جریان دارد، ندارد، شیوههای سنتی آموزش و کاربردی نبودن آموزشها که چندی پیش معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به آن اشاره کرد و... مسائلی است که آموزش و پرورش با آنها درگیر است.